Jouluevankeliumi sisältää Luukkaan evankeliumin toisen luvun alkuosan. Luku alkaa keisari Augustuksen kuuluisalla julistuksella: Siihen aikaan antoi keisari Augustus käskyn, että koko valtakunnassa oli toimitettava verollepano. (Luuk. 2:1).
Raamatun mukaan Joosef lähti yhdessä kihlattunsa Marian kanssa verollepanoa varten Betlehemiin. Siellä Maria synnytti pojan, jonka hän kapaloi ja pani seimeen, sillä heille ei ollut tilaa majatalossa. Samalla alueella työskenteli paimenia, joiden eteen ilmestyi yhtäkkiä enkeli, joka sanoi heille Kristuksen syntyneen. Enkeli kehotti paimenia etsimään lapsen, joka makasi kapaloituna seimessä. Paimenet löysivät lapsen ja kertoivat Marialle ja Joosefille mitä oli tapahtunut. Tämän jälkeen paimenet palasivat kiittäen Jumalaa, sillä kaikki mitä heille oli kerrottu, oli ollut totta.
Rooman ensimmäinen keisari
Jouluevankeliumissa mainittu Augustus (63 eKr.–14 jKr.) oli alkuperäiseltä nimeltään Gaius Octavius. Hän ei suinkaan ollut sukunsa ensimmäinen suurmies – hänen isoäitinsä veli oli Julius Caesar, joka oli testamentissaan adoptoinut Gaiuksen pojakseen.
Gaius nousi myöhemmin valtaan halliten Roomaa yli neljänkymmenen vuoden ajan. Hänen aikanaan Rooma muuttui rappeutuneesta tasavallasta laajaksi ja vaikutusvaltaiseksi keisarikunnaksi. Keisari Augustuksesta on jäänyt muistoksi muun muassa denaareja, jotka ovat lähes puhdasta hopeaa. Denaari oli aikansa merkittävin hopearaha – koko Rooman talous perustui siihen 450 vuoden ajan.
Raamatulliset rahat
Jeesukseen liittyy myös Pontius Pilatus, joka toimi Juudean maaherrana. Pontius Pilatus lyötti Augustuksen tavoin rahoja, jotka ovat nykyään merkittäviä tieteellisiä todisteita hänen olemassaolostaan. Vanhat rahat ovat tutkijoille tärkeitä tiedonlähteitä, sillä ne antavat tietoa henkilöistä, jotka saattaisivat muuten jäädä historian hämärään.
Eräs tunnetuimpia Raamatussa mainittuja rahoja on ”Lesken ropo”. Se liittyy tarinaan, jonka mukaan köyhä leski antoi uhriarkkuun kaksi ropoa. Erään teorian mukaan kyseiset rahat olivat pronssisia prutaheja, jotka olivat hyvin yleisiä Jeesuksen elinaikaan. Raamatusta löytyy myös tarina, jonka mukaan Juudas Iskariot kavalsi Jeesuksen saaden palkkioksi kolmekymmentä hopearahaa. Kyseisillä hopearahoilla on saatettu viitata esimerkiksi Tyroksen kaupungin sekeleihin, joita käytettiin Jerusalemissa temppeliveron maksamiseen.
Taru Norrena
Lähteet:
- Keisari Augustus : Yksinvaltiaan elämä ja teot. Basam Books 2009.
- Raamattu
- Rahan synty. Jani Oravisjärvi, HansaBook 2014.
- American Numismatic Society
- Suomen Monetan arkistot
- YLE