Suomalaisten juhlarahojen, rahasarjojen ja erikoisrahojen virallinen jakelija

Kirjaudu

Tervetuloa

010 80 80 40
Ostoskorisi on tyhjä.

Täältä löydät vastauksia meiltä usein kysyttyihin kysymyksiin.

Kuinka keräilyrahoja tulisi säilyttää?

Rahat on hyvä säilyttää muovisessa kapselissa, joka on varta vasten suunniteltu suojaamaan raha sormenjäljiltä ja ilmansaasteilta. Tavalliset muoviset kansiot ja säilytyskotelot ovat yleisin tapa säilyttää rahoja, mutta samalla myös huonoin. Muovin kemialliset pehmikeaineet irtoavat pitkän säilytyksen aikana ja takertuvat rahaan ryhtyen syövyttämään sitä.

Verkkokauppamme Keräilytarvikkeet-osastolta löydät nimenomaan rahojen säilytykseen tarkoitettuja kansioita, niin kolikoille kuin seteleillekin. Tutustu valikoimaan »

Keräilyrahojen puhdistus? Minulla on vanhoja rahoja muovikansiossa ja ne ovat tummuneet, kuinka puhdistaisin ne oikein?

Irtonaisen lian voi varovasti yrittää puhdistaa pumpulilla tai vedellä ja laimealla saippualiuoksella. Rahaa ei saa hangata tai harjata. Lopuksi raha kuivataan hyvin. Asetonia ja pumpulia voidaan myöskin käyttää. Asetoni puhdistaa tehokkaasti esim. muovikotelossa säilytetyn vihertyneen rahan. Apteekista saatava asetoni haihtuu välittömästi, joten rahaa ei tarvitse kuivata.

Kuinka paljon maksaa soittaminen Monetan asiakaspalveluun?

Puhelun hinta lankaverkosta on 0,0835 €/puhelu + 0,0655 €/min ja mobiiliverkosta 0,0835 €/puhelu + 0,1805 €/min.

Kuinka keräilyrahojen hinta muodostuu?

Rahojen hintaan vaikuttavat monet eri tekijät. Keräilyrahojen nimellisarvo ei välttämättä korreloi rahan myyntihinnan kanssa. Keräilyrahan hinta muodostuu siitä, kuinka harvinainen raha on, missä kunnossa raha on, ja mikä on sen kysyntä. Hintaan vaikuttaa myös rahan hopea- ja kultapitoisuus, koko ja paino sekä lyöntimäärä. Valtaosa tuotteistamme sisältää myös 24 % arvonlisäveron.

Haluaisin tietää keräilyrahojeni tämän hetken arvon, miten toimin?

Suomen Monetalla ei ole rahojen arviointipalvelua. Mikäli olette asiakkaamme ja luopumassa keräilyrahoistanne, voitte tehdä kirjallisen myyntitarjouksen Suomen Monetalle. Suomen Numismaattinen Yhdistys julkaisee vuosittain "Keräilijän opas, Suomen rahat arviohintoineen" kirjasen, joka on saatavissa kirjakaupoista.

Onko mahdollista saada taukoa kokoelmalähetyksiin esim. loman vuoksi?

Kyllä, ilmoittamalla asiakaspalveluumme tauon aloitus- ja lopetuspäivämäärät.

Minulla on suomalaisia juhlarahoja, ja haluaisin myydä niistä osan. Ostaako Moneta juhlarahoja takaisin?

Suomen Monetan ostotoiminta kattaa tällä hetkellä yritykseltämme ostettuja juhlarahoja ja -mitaleita. Asiakkaamme voivat tarjota juhlarahoja ja -mitaleita myyntiin kirjallisesti myyntitarjouslomakkeella. Postitamme lomakkeen kirjeitse tai sähköpostin liitteenä asiakkaan pyynnöstä. Myyntitarjoukseen vastataan kirjallisesti 4-5 viikon kuluessa tarjouksen saapumisesta.

Ovatko juhlarahat laillisia maksuvälineitä?

Juhlarahat ovat Suomessa laillisia maksuvälineitä nimellisarvostaan. Emme kuitenkaan suosittele juhlarahojen käyttöä päivittäisasioinnissa, sillä useimmiten juhlarahan arvo on suurempi kuin sen nimellisarvo.

Toimittaako Suomen Moneta tuotteita ulkomaille?

Pääsääntöinen markkina-alueemme on Suomi, joten emme toimita kaikkia tuotteitamme ulkomaille. 

Suomalaisten juhlarahojen sekä suomalaisten rahasarjojen ja kahden euron erikoisrahojen virallisena jakelijana toimitamme kuitenkin näitä tuotteita myös ulkomaille. Mikäli olet kuluttaja-asiakas ja tilaat ulkomaille, voit tehdä tilauksesi osoitteessa www.moneta.fi.

Minulle on tullut paketti Ahvenanmaalta, mistä on kyse?

Osa Suomen Monetan logistiikasta hoidetaan Ahvenanmaalla, joten lähetys on Suomen Monetan normaali postilähetys.

Kuinka voin palauttaa tilaamani tuotteen takaisin?

Kaikilla Suomen Monetan kautta myytävillä tuotteilla on 14 päivän tutustumis- ja palautusoikeus. Palautus tapahtuu kätevimmin postin kautta asiakaspalautuksena samassa kuoressa, jossa olette tuotteen saaneet. Kuoreen tulee liittää palautettavan tuotteen lisäksi lasku, sekä aitous- ja omistustodistukset, ja kuori suljetaan huolellisesti. Ruksatkaa kuoresta yli nimenne, ja kirjoittakaa ylle asiakaspalautus. Kehotamme viemään palautuksen postiin, ja pyytämään maksuttoman kuitin lähetyksestä.

Asiakaspalautus on maksutonta. Kalliimmat tuotteet, kuten kultarahat, pyydämme palauttamaan kirjattuna. Kirjaamiskulut hyvitämme lähetyksen saatuamme. Tutustu myös palautusopas ja peruutuslomake.

Miten huolehditte asiakkaidenne tietosuojasta?

Henkilötietojen turvaaminen on meille hyvin tärkeää. Siksi olemme valmistautuneet huolella EU:n uuteen tietosuoja-asetukseen (GDPR), joka kasvattaa kuluttajien oikeuksia ja asettaa yrityksille korkeampia vaatimuksia. Asetus tuo sinulle lisää etuja – samalla voit olla varma siitä, että tietosi ovat jatkossakin meillä hyvässä turvassa. Lue lisää täältä »

Miksi laskussani on eri saaja kuin Suomen Moneta?

Tarjoamme maksuvaihtoehdot yhteistyössä Avardan kanssa. 

Mikä on Avarda? 

Yhteistyökumppanimme Avarda on osa Pohjoismaista TF Bankia, joka on tarjonnut yritysten asiakkaille maksuvaihtoehtoja jo 80 -luvulta lähtien. Avarda tarjoaa täyden palvelun maksuratkaisut verkkokauppiaille kaikissa Pohjoismaissa. Avardan ratkaisut toimivat verkkokaupassa, myymälässä ja puhelimessa.

TF Bank on yli 30 vuotta vanha pankkiliiketoimintaan keskittynyt ruotsalainen yritys, joka on listattu Tukholman pörssiin. TF Bankilla on toimintaa laajasti Pohjois-Euroopassa. 

Mitä kaikkea tietoa minusta annetaan Avardalle?

Käsittelemme henkilötietojasi voimassa olevan henkilötietolain mukaisesti myös yhteistyökumppanimme Avardan kanssa. Avardalle luovutetaan yhteystiedot ja ostotapahtuman tiedot. 

Missä asioissa voin asioida teidän asiakaspalvelunne kanssa ja koska otan yhteyttä Avardan asiakaspalveluun?

Pyrimme auttamaan Sinua kaikissa keräilyyn liittyvissä kysymyksissäsi. Avardan laskutusasioissa auttaa ensisijaisesti Avardan oma, ystävällinen asiakaspalvelu.

Miten Avardatili toimii?

Yhteistyökumppanimme AVARDAN ansiosta voimme tarjota Sinulle enemmän maksuvaihtoehtoja. Voit yhä maksaa koko laskun kerralla, kuten ennenkin. 

Halutessasi voit jakaa laskun myös kätevästi osiin ja saat itse vapaasti päättää erien lukumäärän ja suuruuden. Näet maksettavan vähimmäismäärän helposti laskultasi (kuitenkin aina vähintään 8€). Maksamaton osuus siirtyy sinun nimiisi avattavalle tilille, ja voit maksaa ostoksesi joustavasti omaan tahtiin.

Tiliasiakkaana saat laskun ja tiliotteen kerran kuussa. Tiliin lisätään tilinhoitomaksu 3,95 € / kk sekä korko 15 % + korkolain mukainen viitekorko. 

Avardan lainaehdot ja Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot (SECCI): Luottoehdot ja vakiomuotoiset kuluttajaluottotiedot ».

Esimerkki:
1 300 € luottorajalla ja 12 kk:n takaisinmaksuajalla kk-erä on 123,75 € ja kuluttajasuojalain mukainen todellinen vuosikorko 28,46 %. Kokonaisluottokustannus on 185,04 € ja maksettava kokonaissumma on 1 485,04 €.

Miksi palautukseni ei näy Avardan tiliotteella, vaikka lähetin sen jo monta päivää sitten?

Avardan tiliote päivittyy välittömästi, kun postipalautus tulee perille ja se kirjataan varastossa saapuneeksi.

Paljonko soitto Avardan asiakaspalveluun maksaa?

Puhelun hinta on mpm/pvm, joten Sinulle ei tule soitostasi ylimääräisiä kustannuksia.

Etkö löytänyt vastausta?

Lähetä kysymyksesi asiakaspalveluumme info@suomenmoneta.fi .

Seuraa meitä

Facebook Instagram YouTube